JITSKE & BUILDING TRIBES 

Organiseren en veranderen van organisaties met antropologische blik.

Gebaseerd op de boeken De Corporate Tribe en Building Tribes neemt inspirerend spreker Jitske Kramer je mee op een boeiende reis. Ze vertelt over hoe mensen culturen vormen en hoe culturen mensen vormen. Vol prachtige verhalen en antropologische lessen over mens, cultuur, verandering en leiderschap. Over het samenspel van Power & Love en het belang van goede interactie en besluitvorming.

Met efficiënte bulletpoint-meetings en menselijke kampvuurgesprekken. Antropologische inzichten om sterke en gezonde organisaties te creëren en onderhouden. Laat je uitdagen hoe jouw tribale heimelijke genoegens over samenwerking en leiderschap passen in de moderne open organisaties van vandaag. 

‘Strong Tribes. Safe for Diversity. Ready for Change’

Heb je jouw organisatie weleens als een tribe bekeken?

Jitske wel. Een organisatie is een levend geheel, met dorpspleinen en raadhuizen (vergaderzalen) en steegjes en kroegjes waar de echte gesprekken plaatsvinden (rookhokken en coffee corners). Met chiefs (leiders), elders (toezichthouders), jagers (sales), magiërs (IT, HR, verandermanagers, consultants) en verzamelaars (de fee earners). Om het reilen en zeilen in een tribe werkelijk te begrijpen en sturing te kunnen geven aan de zogenaamd ongrijpbare organisatiecultuur, is het belangrijk te weten hoe mensen culturen vormen.

Wie op dit moment niet tot over z’n oren bezig is met agile, zelfsturing, participatieprocessen, gespreid leiderschap, zelforganisatie, zwermen, co-creatie, inclusie, keten overstijgende samenwerkingsverbanden… die loopt nu al hopeloos achter. Zo lijkt het. Het is alsof we onszelf, en ons leiderschap, volledig opnieuw moeten uitvinden. Jitske denkt dat dat maar ten dele waar is. We hebben namelijk als mensheid een eeuwenlange ervaring in samenwerken, samenleven, overleggen, besluiten en veranderen waaruit we kunnen putten. Door de antropologische bril zie je nog scherper wat er werkelijk speelt in de dynamiek van de organisatie. Alsof je switcht van zwart-wit naar kleurentelevisie.

Het vakgebied van de corporate antropologie is te veel om in één lezing te vatten. Na een inleiding over hoe mensen tribes en culturen vormen, zullen we een focus kiezen. Tijdens de telefonische intake stemmen we de behoeften en mogelijkheden binnen de gegeven tijd af.

Denk aan:

  • Cultuurverandering doorvoeren. Culturen veranderen voortdurend en altijd. Toch mislukken de meeste geplande cultuurtrajecten jammerlijk. Niet als je de kennis en kunde van de antropologie gebruikt. Regisseer de cultuurverandering op een manier dat nieuw gedrag zich als een lopend vuurtje door de organisatie verspreidt.
  • Tribes en besluitvorming. Culturen vormen zich in interactie en besluitvorming. Essentieel dus om dit goed te regelen. Over de noodzakelijke krachten van power en love. Over de impact van verschillende vormen van interactie en besluitvorming. Over autocratisch en directief leiderschap en gespreid en inclusief leiderschap. Over de archetypische tribale rollen die nodig zijn om een sterke organisatiecultuur te vormen en ook om deze te veranderen. Over inclusieve culturen. We maken een combinatie met inzichten vanuit Deep Democracy en Jam Cultures. Je leert over het verschil tussen rond en vierkant vergaderen. Met voorbeelden van gespreksvormen van over de hele wereld.
  • Leiderschap in het ondertussen. Verandering geeft chaos. Transformatie gaat gepaard een periode waarin het oude niet meer is, en het nieuwe nog niet staat. Antropologen noemen deze fase liminaliteit, het ondertussen. Hierin heb je twee soorten leiderschap nodig. Het gewone leiderschap moet je gewoon goed regelen: conflicten oplossen, dingen ordenen, kaders en structuren uitzetten. Dat is de rol van de chief. En daarnaast hebben we het buitengewone liminale leiderschap: een nieuwe orde brengen in de chaos, een nieuwe normaal creëren. Dat is de rol van de magiër.
  • Samenwerking tussen afdelingen, met partners.Tribal Connections. Geen enkele organisatie, geen enkele tribe, bestaat in een vacuüm. Altijd zijn er andere tribes om mee samen te werken, spullen aan te verkopen, rekening mee te houden, te beconcurreren. Soms gaat dit vredelievend en soms gaat dit er hard aan toe. We kunnen intensieve banden aangaan door innige handelsrelaties en onderling te trouwen. We reizen tijdens deze lezing de wereld af om te leren hoe mensen dat doen, samenwerken met andere tribes. Antropologische lessen die je kunt toepassen in jouw eigen relatienetwerken, ketensamenwerkingen en co-creatie verbanden.
  • Kracht van rituelen. Rituelen helpen mensen om te kunnen leven met onzekerheid. Om overgangen te maken. Met antropologische kennis over de betekenis en opbouw van rituelen kun je deze eenvoudig zelf maken voor jouw organisatie of team.
  • Antropologisch cultuuronderzoek. Antropologen weten waar je naar moet kijken om een cultuur te doorgronden. En hoe je dit het beste kunt doen. Met participatief observeren, een manier van kijken en interviewen om mensen beter te begrijpen in hun context. Zo kun je cultuurpatronen écht leren zien, waarna je kunt beslissen wat je wilt behouden en waar je mee wilt stoppen.

Vraag deze keynote aan

JITSKE & BUILDING TRIBES

Organiseren en veranderen van organisaties met antropologische blik.

Gebaseerd op de boeken De Corporate Tribe en Building Tribes neemt de inspirerende spreker Jitske Kramer je mee op een boeiende reis. Ze vertelt over hoe mensen culturen vormen en hoe culturen mensen vormen. Vol prachtige verhalen en antropologische lessen over mens, cultuur, verandering en leiderschap. Over het samenspel van Power & Love en het belang van goede interactie en besluitvorming.

Met efficiënte bulletpoint-meetings en menselijke kampvuurgesprekken. Antropologische inzichten om sterke en gezonde organisaties te creëren en onderhouden. Laat je uitdagen hoe jouw tribale heimelijke genoegens over samenwerking en leiderschap passen in de moderne open organisaties van vandaag. 

‘Strong Tribes. Safe for Diversity. Ready for Change’

Heb je jouw organisatie weleens als een tribe bekeken?

Jitske wel. Een organisatie is een levend geheel, met dorpspleinen en raadhuizen (vergaderzalen) en steegjes en kroegjes waar de echte gesprekken plaatsvinden (rookhokken en coffee corners). Met chiefs (leiders), elders (toezichthouders), jagers (sales), magiërs (IT, HR, verandermanagers, consultants) en verzamelaars (de fee earners). Om het reilen en zeilen in een tribe werkelijk te begrijpen en sturing te kunnen geven aan de zogenaamd ongrijpbare organisatiecultuur, is het belangrijk te weten hoe mensen culturen vormen.

Wie op dit moment niet tot over z’n oren bezig is met agile, zelfsturing, participatieprocessen, gespreid leiderschap, zelforganisatie, zwermen, co-creatie, inclusie, keten overstijgende samenwerkingsverbanden… die loopt nu al hopeloos achter. Zo lijkt het. Het is alsof we onszelf, en ons leiderschap, volledig opnieuw moeten uitvinden. Jitske denkt dat dat maar ten dele waar is. We hebben namelijk als mensheid een eeuwenlange ervaring in samenwerken, samenleven, overleggen, besluiten en veranderen waaruit we kunnen putten. Door de antropologische bril zie je nog scherper wat er werkelijk speelt in de dynamiek van de organisatie. Alsof je switcht van zwart-wit naar kleurentelevisie.

Het vakgebied van de corporate antropologie is te veel om in één lezing te vatten. Na een inleiding over hoe mensen tribes en culturen vormen, zullen we een focus kiezen. Tijdens de telefonische intake stemmen we de behoeften en mogelijkheden binnen de gegeven tijd af.

Denk aan:

  • Cultuurverandering doorvoeren. Culturen veranderen voortdurend en altijd. Toch mislukken de meeste geplande cultuurtrajecten jammerlijk. Niet als je de kennis en kunde van de antropologie gebruikt. Regisseer de cultuurverandering op een manier dat nieuw gedrag zich als een lopend vuurtje door de organisatie verspreidt.
  • Tribes en besluitvorming. Culturen vormen zich in interactie en besluitvorming. Essentieel dus om dit goed te regelen. Over de noodzakelijke krachten van power en love. Over de impact van verschillende vormen van interactie en besluitvorming. Over autocratisch en directief leiderschap en gespreid en inclusief leiderschap. Over de archetypische tribale rollen die nodig zijn om een sterke organisatiecultuur te vormen en ook om deze te veranderen. Over inclusieve culturen. We maken een combinatie met inzichten vanuit Deep Democracy en Jam Cultures. Je leert over het verschil tussen rond en vierkant vergaderen. Met voorbeelden van gespreksvormen van over de hele wereld.
  • Leiderschap in het ondertussen. Verandering geeft chaos. Transformatie gaat gepaard een periode waarin het oude niet meer is, en het nieuwe nog niet staat. Antropologen noemen deze fase liminaliteit, het ondertussen. Hierin heb je twee soorten leiderschap nodig. Het gewone leiderschap moet je gewoon goed regelen: conflicten oplossen, dingen ordenen, kaders en structuren uitzetten. Dat is de rol van de chief. En daarnaast hebben we het buitengewone liminale leiderschap: een nieuwe orde brengen in de chaos, een nieuwe normaal creëren. Dat is de rol van de magiër.
  • Samenwerking tussen afdelingen, met partners.Tribal Connections. Geen enkele organisatie, geen enkele tribe, bestaat in een vacuüm. Altijd zijn er andere tribes om mee samen te werken, spullen aan te verkopen, rekening mee te houden, te beconcurreren. Soms gaat dit vredelievend en soms gaat dit er hard aan toe. We kunnen intensieve banden aangaan door innige handelsrelaties en onderling te trouwen. We reizen tijdens deze lezing de wereld af om te leren hoe mensen dat doen, samenwerken met andere tribes. Antropologische lessen die je kunt toepassen in jouw eigen relatienetwerken, ketensamenwerkingen en co-creatie verbanden.
  • Kracht van rituelen. Rituelen helpen mensen om te kunnen leven met onzekerheid. Om overgangen te maken. Met antropologische kennis over de betekenis en opbouw van rituelen kun je deze eenvoudig zelf maken voor jouw organisatie of team.
  • Antropologisch cultuuronderzoek. Antropologen weten waar je naar moet kijken om een cultuur te doorgronden. En hoe je dit het beste kunt doen. Met participatief observeren, een manier van kijken en interviewen om mensen beter te begrijpen in hun context. Zo kun je cultuurpatronen écht leren zien, waarna je kunt beslissen wat je wilt behouden en waar je mee wilt stoppen.

Vraag deze keynote aan

X